När du behöver hjälp med befintligt hjälpmedel eller inför val av nytt hjälpmedel finns möjlighet till konsultation.
En del frågor kan besvaras på telefon eller via e-post. Andra frågeställningar kan kräva att brukare, förskrivare och hjälpmedelskonsulent träffas och diskuterar behov och provar hjälpmedel. Tillsammans hjälps vi åt för att hitta en lösning.
Som förskrivare förväntas du ha kunskap om din brukares behov, miljöns och nätverkets förutsättningar, kritiska mått och annat som påverkar val av hjälpmedel.
På webbsidan finns uppgifter om hur du når Hjälpmedel Stockholm via telefon eller e-post. En rekommendation är att skicka e-post till hjälpmedelskonsulenternas gemensamma e-postadresser.
Du fyller i konsultationsblanketten som du hittar på webbplatsen Hjälpmedel Stockholm.
Vissa konsultationer kräver bedömning med beslutstöd. Konsultationsblanketten faxas eller postas till Hjälpmedel Stockholm. Du kommer erbjudas tid för konsultation via e-post eller telefon.
På vår webbplats finns flera blanketter för att begära en konsultation. Välj den blankett som stämmer bäst in med din frågeställning.
Förskrivaren är spindeln i nätet. All kontakt med brukaren går via dig som förskrivare. Du kontaktar brukaren och informerar om datum, start- och sluttid för besöket, om något ska tas med inför konsultationen samt bokar eventuell sjukresa. Du bokar även tolk om det behövs.
Problemställning och målsättning ska framgå av konsultationsblanketten. Skriv även information om brukaren som kan tänkas påverka valet av hjälpmedel, så att rätt hjälpmedel finns tillgängliga att prova vid konsultationstillfället.
En bild säger mer än 1000 ord. Därför kan en skiss eller foto som bifogas konsultationsblanketten vara till stor hjälp för att beskriva din brukares behov eller miljö. Märk bilden med brukarens personnummer.